středa 6. dubna 2011

Já nemůžu, já jsem chudý student!

!NEŘÍKÁM, ŽE CHUDÝ STUDENT NENÍ, JE A JE JICH SPOUSTA, JEN SE S TÍMTO POJMEM ZACHÁZÍ U HODNĚ LIDÍ PONĚKUD PŘEHNANĚ"

Tak právě mám další pauzu mezi přednáškami, dnes „jen“ 2 hodinovou a jsem tu s dalším příspěvkem.

Tématem o kterém bych se tu chtěl stručně zmínit je známý pojem „chudý student“
Tato slova se mě přímo týkají, jelikož studuji na ekonomické fakultě ZČU v Plzni a dennodenně se potýkám s nedostatkem financí, což mě samozřejmě nutí přemýšlet.
Existuje vůbec opravdový chudý student?
Já osobně tohle o sobě prohlašuji hodně často, nicméně faktem je, že to tak úplně není. Z dob kdy jsem krátký čas pracoval jako finanční poradce vím, že rodiče stojí vysokoškolské studium jejich výplodu v průměru  1 000 000 Kč. (!!!) Zajímavá cifra že? J Ono se to nezdá, faktem je, že vždycky to tak samozřejmě není, zejména když student má školu hned vedle baráku, ale dojíždějící nebo ti co si musí platit měsíčně 3 000 za studentský byt + další výdaje….ono se to nastřádá A za jeden míč už se dají pořídit slušný věcičky. Pro zajímavost bych uvedl např. že za jeden milion se dá pořídit např. Audi A4 

nebo malá garsonka. O výjimečné dovolené nemluvě.
Ale po zamyšlení co všechno to stojí, usoudil jsem, že až takové právo na to prohlašovat „já jsem chudý student“ nemám. Měsíčně dostávám od rodičů 2 000 Kč na jízdné, jídlo a jiné výlohy týkající se školy. Co si ušetřím, to je na mě. Pravdou je, že kdybych jezdil každý den vlakem (do školy to mám 25km), chodil jen na obědy do menzy kde oběd stojí v průměru
25 Kč (pokud si zrovna nedáte jelena na víně, který ve skutečnosti je hovězí s knedlíkem J) tak by se dal reálně naprosto bez problémů ten litřík z téhle částky ušetřit. Nemluvě o tom, že měsíc má sice 31 dní, ale do školy chodím jen 16-19 dní z měsíce vzhledem k víkendům a volným pátkům.
Jenže samozřejmě student co? Student chlastá. Student co? Student chodí se slečnami na kafe, do kina apod. Student co? Student jezdí autem, protože zpohodlněl….. Jenže pokud je student „chudým studentem“, jak to, že si dopřává pohodlné jízdy autem? Jak to, že si dopřává studentské párty a pití 1-2x týdně? Jak to, že si dopřává jídla v McDonaldu kde za jednu housku s kdo ví jakým masem dá víc než za tři obědy v menze? (ne všechno se týká přímo mě)
Pravdou je, že si za to svým způsobem spousta studentů včetně mě může sama. Neumíme posunout svůj životní standart někam níž. Přeci jen něco mi ta škola dala. Vím totiž, že to ani zdaleka není problém jen nás, studentů. Je to problém celého našeho státu a velké části Evropy. Dopřáváme si víc, než na co máme, neumíme se uskromnit. Větší příjem vede vždy k větším útratám.
Rozhodl jsem se s tím zčásti něco dělat. Momentálně jsem se dostal do situace, kdy nemůžu najít žádnou brigádu, protože mě nechtějí nikde vzít vzhledem k tomu, že bych mohl pracovat jen pátky a víkendy. (mimochodem kdybyste o něčem v plzeňském kraji věděli,
dejte vědět J ) Takže mým jediným příjmem je onen měsíční obnos od rodičů.
Dá se s tím vystačit. Jenže po neplánované propité noci jsem zjistil, že do příští finanční injekce od našich mi zbývá jen pár korun a po spočítání mi to vyšlo tak, že mám na příštích 7 dní 16 korun na den. Když člověk chce jít na oběd a ještě jet vlakem…není to moc výhodná situace. Dospěl jsem k tomu, že jsem si začal dělat svačiny doma a nekupuju si výbornou šunkovou bagetu k svačině, už přes týden jsem si neplatil žádný alkohol, cesty autem už si neprodlužuji ale naopak zkracuji nebo vypouštím úplně abych nemusel tankovat a vůbec….šetřím. A najednou zjišťuji, že se tak dá vlastně žít úplně normálně. Bohužel vím o sobě, že jsem neponaučitelný a až přijde příští finanční injekce, začnu zase trošku víc jezdit autem a určitě někam zajdu s přáteli popít. Ale rozhodl jsem se ne se toho vzdát, to si myslím, že je přehnané, ale určitě s tím něco dělat. Vytvořil jsem si malý jednoduchý excelovský soubor, kam si zaznamenávám příjmy a útraty + za co ty útraty byly. Budu tak mít možnost zhodnotit, kolik peněz bylo opravdu utraceno zbytečně a zároveň budu mít skvělý přehled o tom, jak na tom vlastně momentálně jsem. Soubor ke stažení zde: http://www.ulozto.cz/8556870/sprava-financi-xls 
(řádek „přesun fin. prostředků“ je tam proto, protože výběr z bankomatu do peněženky nemůžu brát jako útratu, peníze ve skutečnosti stále mám a při jejich použití bych si tu samou útratu zaznamenával nesmyslně dvakrát).
Možná Vám to teď připadá nesmyslné, možná se smějete nebo si říkáte něco jako „ten kluk je kretén a asi se hodně nudí“ J Taky mě to o mě napadlo, ale schválně, zkuste si to…..třeba pak zjistíte, jak vlastně vůbec nejsme chudí studenti, jen je ze sebe sami děláme.
Samozřejmě tohle se nevztahuje na ty studenty, kteří peníze opravdu nemají, nepopírám, že tací jsou. Tady samozřejmě mluvím jen o těch klasických běžných studentech zajištěných rodiči. Ono nebýt jich…..kde bychom dnes byli J
A tak se ptám….jaký je Váš názor na chudého studenta? Jste jimi? Nebo se naopak máte tak dobře, že si můžete říct, že i přes to že se neomezujete, máte se finančně naprosto skvěle? J 
Pište do komentářů :-)

Jinak na závěr bych chtěl doporučit knihu, o které mi řekla má kamarádka Verča V.
- zatím jsem jí nepřečetl celou, ale zatím se jeví jako zajímavá a určitě nás donutí zamyslet se nad tím, co děláme. 

Zajímavé odkazy pro ty akčnější:

1 komentář:

  1. Náhodou s tím zapisování výdajů je to dobrý nápad, sama si to takhle píši od března a zjišťuji, že mé výdaje jsou opravdu až neuvěřitelné :D

    OdpovědětVymazat